De huidige Coronaperikelen mogen je prikkelen om je gedrag te veranderen en je leefstijl te verbeteren.

Ik heb even getwijfeld of ik ook 1 van de velen wil zijn die blogt over het Coronavirus. Doch ik voel mij absoluut geroepen om mensen aan te moedigen het beste uit deze situatie te halen. Daarom geef ik 6 praktische tips die het beste naar boven halen uit jezelf en hiermee je weerstand verbeteren. Want wanneer je het Coronavirus krijgt (en ook als het je deur voorbij gaat) ben je vast dankbaar voor deze gegeven tips en je bereikte resultaat.

Gezonde slaap verbetert je weerstand evenals (buiten) bewegen en gezond eten.

Tip 1: Pak nu de tijd voor een gehele en gezonde nachtrust.

leefstijl verbeteren 300x150Bedenkt voor jezelf wat je fijnste bioritme is. Want de uren binnen je natuurlijke bioritme leveren de beste kwaliteit slaap. Wanneer je een goede 7 a 8 uur slaap hebt kunnen pakken dan heeft je lichaam voldoende tijd gehad om al je killercellen en witte bloedlichaampjes te voorzien van stevig afweergeschut. Ze staan paraat voor indringers en zijn fit en krachtig. Slaap zeker niet te lang (meer dan 10 uur) want dat is weer minder goed voor je weerstand. Uitslapen, snoozen en tussendoor dutten ondermijnen juist je gezondheid. Lees hiervoor ook deze blog: Uitslapen is ongezond. Houd een vast slaapritme aan waardoor je biologische klok houvast heeft aan het ritme en de regelmaat.

Tip 2: Ga naar buiten, beweeg en ontspan.

leefstijl verbeteren 300x150Een goede conditie, frisse buitenlucht in de longen en prettige afleiding zijn versterkend voor lichaam en geest. Zoek het liefst in je eentje de natuur op, of werk in je tuin, neem plaats op je balkon in het zonnetje, omdat dit bijdraagt aan ontspanning. Ontspanning is een betere basis voor je weerstand dan stress. Geniet van de zon die in het voorjaar schijnt, adem rustig en diep in en uit, kijk naar de ontluikende natuur om je heen en geniet!! Neem een picknickkleed mee en een thermoskan thee dan kun je overal waar het verleidelijk is om even neer te strijken lekker gaan zitten. Je spieren ontspannen, je adem laten doorstromen, je gedachten laten verstillen en even enkel in het hier en nu zijn. Dit geeft veerkracht en marge voor de momenten dat het onstuimig kan zijn. (houd natuurlijk de 1.5 meter (liefst nog meer) afstand tot anderen!)

Tip 3: Verbeter je conditie.

beweeg ontspannen 264x300Maak deze weken tot maanden de tijd dat je je conditie en spierkracht gaat verbeteren, je voeding optimaliseert en veel drinkt. Houd jij meer tijd over om te sporten? Misschien dat je geen reistijd kwijt bent omdat je nu thuis werkt, of gewoon omdat het al tot 19.00 uur licht is en het dadelijk weer zomertijd is. Benut die extra tijd voor je fitheid. Kinderen mogen gelukkig wel buiten blijven spelen! 🙂 Ga (in je tuin) voetballen, boksen tegen een boksbal, hardlopen, tuinieren, fietsen, wandelen, mountainbiken, skeeleren, longboarden, BMX-en, trampoline springen, paardrijden,dansen op heerlijke muziek. Herontdek de ouderwetse spelletjes zoals: touwtje springen (heeeeel goed voor de conditie!) knikkeren, hoepelen…… etcetera. Buiten in de zon (evt. in je tuin, balkon) bewegen werkt absoluut positief door naar je slaapkwaliteit! Lees HIER meer.

Denk er wel aan dat je deze activiteiten in je eentje en op veilige afstand van anderen onderneemt.

Tip 4: Neem de tijd om gezond, vers en afwisselend te eten.

gezond vers eten 150x300Maak je maaltijden met enkel natuurlijke ingrediënten. Door 5 uur tussen de maaltijden in te laten, waarin je je maag-darmsysteem en organen rust gunt, versterk je ook je lichaam. Eet juist veel groenten, fruit, noten, zaden en drink water. Nuttig zo min mogelijk suikers, alcohol, roken, drugs, koffie of energiedrankjes. Hier heeft je lichaam niets aan, het is enkel belastend.

Tip 5: Geef liefdevolle aandacht aan je gezin en naasten.

buiten spelen 222x300De kinderen mogen niet naar school. Dit biedt kansen om met het gezin buiten in de tuin spelletjes te spelen. Zet de tent op in je tuin en speel campinkje, steek s avonds de vuurkorf aan en speel gitaar of zing liedjes, koop nu wel die trampo of die schommel…, je kunt ook in de tuin picknicken, een fietsparcours bouwen met dozen/hout, sporten met een matje, dumbels en elastiek, opdrukken, pull-ups..etc. Kinderen leren veel door ze in aanraking te brengen met nieuwe dingen. Zet eens samen in de tuin voorjaarsplanten in de grond en ontdek hoe deze gaan groeien en bloeien, bouw een kleine plantenkas met plastic en blaaspijp, bouw een hut met kleden en stoelen of met hout, graaf een zitkuil op het strand (als het daar niet te druk is…) en drink daar thee uit de thermoskan… Dit zal onthouden worden als de tijd van het “avontuur”. Wanneer je niet zo’n buitentype bent dan is er binnen ook voldoende te doen waarmee je gezelligheid en verbondenheid stimuleert. Duik niet met z’n allen achter de schermen in ieder geval!

Tip 6: Behulpzaamheid.

behulpzaamheid 171x300Geluksgevoel en zingeving haal je onder andere uit de dankbaarheid van andere mensen. Ontdek of je ECHT iets kan betekenen voor anderen. Wanneer je ouders, buurvrouw, oude tante, of het dichtstbijzijnde zorgcomplex hulp kan gebruiken, bied dit dan aan. Haal even een boodschapje, stuur een aardige kaart, schrijf een gezellige of humoristische brief, geef een bloemetje, breng een maaltijd, maak soms een keertje een wandeling met 1.5 meter afstand, spreek af samen te wordfeud-ten of bel gewoon eens voor een praatje. Het doorbreekt het isolement of de eenzaamheid waar kwetsbare ouderen in verstrikt kunnen raken. Een klein gebaar kan het gevoel geven dat ze gezien worden.

In tijden van crisis (liefst natuurlijk altijd :-)) kun je zo het beste in jezelf naar boven halen. Zorg dat je zo vitaal en sterk mogelijk bent voor het bevechten van het Coronavirus.

Ik wens iedereen namens het netwerk Slaapoefentherapie een goede gezondheid toe en hopelijk kan het normale sociale leven tegen de zomer weer opgepakt worden??

 

Bron: Francis de Haan, Slaapoefentherapie.